Arkiv

Planlegg treningen din

Alle som trener har et mål med treningen sin, enten det er å bli sterkere, raskere, spenstigere, mer utholden eller å få et mer atletisk utseende. For å oppnå sitt eget mål er det viktig å vite hva som må til for å klare dette. Jeg vil her fortelle hva som er viktig å tenke på for å oppnå de målene du setter deg!

…les videre ->

Tallerkenmodellen som pedagogisk verktøy

Det er mange ulike måter å kommunisere kostråd på. Kostsirkelen og matvarepyramiden er to av de mest kjente symbolene på hvordan et kosthold i myndighetenes øyne bør se ut. For å enkelt veilede i hvordan man bør legge opp hvert måltid er tallerkenmodellen kanskje den mest kjente. Hva er fordelen med tallerkenmodellen, og hvordan kan og bør den brukes?

…les videre ->

Egenbehandling ved belastningsskader – del 1

Mange som trener opplever belastningsskader, og selv om man gjør «alt riktig» er det vanskelig å unngå skader innimellom. Det viktigste man gjør når slike skader oppstår er at man unngår å provosere skadene ytterligere. Dette kan innebære å f.eks sykle istedet for å løpe hvis beinhinnebetennelsen dukker opp, eller droppe markløft og knebøy om korsryggen krangler. I denne artikkelen skal jeg se på 2 vanlige skader/plager og en enkel metode som kan hjelpe som en del av rehabiliteringen; trege negativer.

…les videre ->

Spørrerunde 2

Sommeren nærmer seg med stormskritt, og mange begynner å få hastverk med å prikke inn sommerformen.

Lurer du på noe innen kosthold, trening eller helse, så er dette din mulighet til å spørre våre skribenter! Vi svarer etter beste evne på alle spørsmål som måtte komme!

Skribentene våre har god kompetanse innen ernæring, skadeforebygging/behandling, styrketrening, løping og generell helse!

Hva lurer du på?