Kan modulering av karbohydratinntak øke utholdenheten?

Bilde: Colourbox

Koststrategien «Train low – compete high» (TLCH) har siden introduksjonen i 2005 blitt et populært tema innen idrettsmiljøer, og også noe det diskuteres og forskes på blant fagpersoner. Teorien går ut på at utøveren trener med lav tilgang på karbohydrater og glykogen («train low»), slik at kroppen gjør metabolske adaptasjoner som øker prestasjonsevnen. Det skal blant annet gi økt kapasitet til fettforbrenning, noe som sparer på glykogenlagrene i konkurransesituasjoner. I tillegg skal utøveren ha fulle glykogenlagre ved konkurransestart, («compete high»).

I vår midtsemesteroppgave på studiet for klinisk ernæring ved UiO, oktober 2015, gjorde jeg en systematisk litteraturgjennomgang på TLCH. Der ville jeg se på teorien bak TLCH-strategien, undersøke om studier kan vise til økt utholdenhetskapasitet, og sammenligne studiefunnene med nåværende retningslinjer for atleter. Kan TLCH hjelpe oss til å holde ut lengre og prestere bedre, og bør vi anbefale dette til idrettsutøvere? Kan mosjonister også dra nytte av denne kostholdstilnærmingen i forbindelse med løp, ritt, renn og andre utholdenhetskrevende konkurranser?

…les videre ->

Klinisk depresjon eller bare litt deppa?

Bilde: Colourbox

Depresjon er et omdiskutert tema. Aviser, nettsteder og ukeblader omtaler tilstanden i forskjellig form, fra seriøse fagartikler til mer useriøse varianter, som for eksempel: «6 ting du aldri skal si til noen med depresjon» (1). Sykdommen er relativt hyppig, med en prevalens på omtrent 1-2% for menn og 2-4% for kvinner i industrialiserte land. Ca. 10% av befolkningen i vestlige samfunn vil oppleve en eller flere depresjoner i løpet av livet (2). De klassiske symptomene på depresjon er relativt innlysende, og ord som «deprimert» og «deppa» er en del av dagligtalen. Det kan derfor til tider gå noe inflasjon i begrepet. Men når lider man egentlig av depresjon, sett fra et helsefaglig ståsted? Denne artikkelen har som hensikt å tydeliggjøre hva som skiller en depresjon fra en normaltilstand preget av tristhet.

…les videre ->

Velkommen til 2016 – tilbakeblikk og oppdateringer.

Da var det nye året kommet godt i gang, og julestøyen har fått tid til å roe seg. Jeg håper at alle har hatt en fin juleferie og fått anledning til å lade batteriene før det nye året slo inn for full musikk. I dette innlegget vil jeg skrive litt om hva som har skjedd i året som gikk og litt om hva som vil skje her på siden i året som kommer.

…les videre ->

En kiropraktors vidunderteip?

kinesio

Har du noen gang sett idrettsutøvere som Lance Armstrong eller Thor Hushovd med fargerik teip diverse steder på kroppen? Da har du sannsynligvis sett Kinesioteip eller Kinesiologi teip (KT) – utviklet av den japanske kiropraktoren Kenzo Kase for en rekke antatte fordeler på 70-tallet. Tanken er, om vi skal tro leverandøren i Norge, AlfaCare, at KT letter lymfedrenasje ved å løfte huden. Dette skal gi en rekke effekter som påvirker kroppens «egne tilhelingsprosesser», og dermed et unikt terapeutisk verktøy innen rehabilitering og idrettsmedisin. Teipen skal – for å oppnå effekt – plasseres på en bestemt måte, og det tilbys, ikke overraskende, kursing i nettopp dette.

…les videre ->

Dårlig samvittighet i glasset?

Bilde: Colourbox

De som roper høyest er ikke nødvendigvis de som kan mest. Med sin nye bok «Sannheten i glasset -hva er det vi drikker» har Nils Christian Geelmuyden på nytt skapt både irritasjon og forvirring. Til Side2 presenterer Niels Christian Geelmuyden det han mener er 5 tips for en sunnere mathverdag. Men er disse tipsene velfunderte, eller i det hele tatt fornuftige? Her følger noen korte kommentarer til Geelmuydens tips.

…les videre ->

Forfotløping

Bilde: Colourbox

I denne artikkelen vil jeg se nærmere på en tidvis intens debatt i løpemiljøet – forfotløping. Ved å titte overfladiske på den vitenskapelige litteraturen, samt hente inspirasjon fra eliteløpere, kan vi bedre forstå den relative nye løpetrenden.

…les videre ->

Høykarbodiett hindrer ikke tap av kroppsfett

Hall Kevin D, Bemis T, Brychta R, Chen Kong Y, Courville A, et al. (2015) Calorie for Calorie, Dietary Fat Restriction Results in More Body Fat Loss than Carbohydrate Restriction in People with Obesity. Cell Metabolism.

Det er lite tvil om at lavkarbodietter «virker» – i slankingens historie ser det faktisk som om lavkarbo har vært «normen» for å gå ned i vekt i flere hundre år. Spørsmålet er om de virker slik tilhengerne og selgerne av dem påstår.

…les videre ->

Kompresjonsklær og markedsføring

2XU tights

Kompresjonsklær, som den kjente 2XU kompresjonstightsen, har gradvis blitt mote i treningsbransjen. Utover det estetiske har markedsføringen av disse produktene fremmet en rekke treningsrelaterte påstander. Formålet med denne artikkelen er å vurdere noen av disse med utgangspunkt i to oversiktsstudier (1, 2), samt noe tilleggslitteratur. Dette er ikke ment som en fullstendig gjennomgang av litteraturen på kompresjonstights, ei heller en vurdering av alle helsepåstander relatert til kompresjonsklær.

…les videre ->

Screening – hva er det og hva bør du vite?

Bilde: Colourbox

Screening for brystkreft har vært gjennomført i Norge i en relativt lang periode, og tilbys alle kvinner i alderen 50 til 69 år. Men betyr det at ordningen bør utvides eller videreføres i sin nåværende tilstand for all overskuelig fremtid? Ikke nødvendigvis.

…les videre ->

Noe å være stolt over

Bilde: Colourbox

Det er en betydelig forskjell mellom evidensbasert medisin og andre former for medisin, kall det gjerne alternativ, holistisk eller komplementær medisin. Forskjellen ligger i praksis der vi forandrer våre behandlinger og sykdomsforståelse i samsvar med forskning. Dette er ikke bare noe som stammer fra den vitenskapelige tradisjonen, men som er pålagt helsepersonell av loven. Det kreves at vi er faglig oppdatert og handler deretter [1]. Det kan dessverre ikke sies om en rekke andre behandlingsmetoder.

…les videre ->